Controversele achiziției Euronews de către un fond cu conexiuni la Viktor Orban

Euronews susține că nu există niciun risc pentru independența sa editorială în urma anunțului că va fi achiziționat de o firmă portugheză de capital de risc care are o strânsă legătură de familie cu premierul ungar, Viktor Orbán, și legături corporative puternice cu ecosistemul de afaceri din jurul său, notează Politico.eu.

<< Legăturile dintre Alpac Capital și Ungaria au devenit un subiect de discuție atât de fierbinte, încât Orbán însuși a intervenit, marți, minimizând orice sugestie privind interferența politică în activitatea televiziunii multilingve și glumind cum că partidul său, Fidesz, nu are de gând să clădească un „imperiu mondial”.

Vineri, postul de televiziune paneuropean a anunțat că fondul Alpac Capital a semnat un acord pentru achiziționarea a 88% din acțiunile deținute la Euronews de către omul de afaceri egiptean, Naguib Sawiris.

Sensibilitatea din jurul achiziției se concentrează pe legăturile strânse ale lui Orbán cu Mário David, fost membru în Parlamentul European și tatăl directorului executiv al Alpac. Firma de investiții portugheză are un birou la Budapesta, a primit capital de la mari corporații maghiare, iar ministrul de externe al Ungariei, Péter Szijjártó, a contribuit la promovarea lansării unui fond Alpac care vizează investiții regionale, în 2017.

Când a fost întrebat de legăturile Alpac Capital cu Ungaria, directorul executiv al Euronews, Michael Peters, a declarat, pentru POLITICO, că, în ciuda faptului că CEO-ul companiei și partener în conducerea companiei, Pedro Vargas David, are „legături financiare”, el este „100% sigur că proiectele sale financiare nu vor interfera niciodată cu Euronews”.

„Am toate garanțiile de independență editorială”, a spus Peters.

Comentariile lui Peters au fost susținute de mai mulți angajați Euronews, care au declarat, pentru POLITICO, că sunt încrezători că noul proprietar nu va încălca independența editorială, după încheierea acordului, anul viitor.

Totuși, ca parte a schimbării de proprietar, comitetul editorial independent al Euronews va include acum trei persoane alese cu gtijă de către Alpac, a confirmat Peters.

Legăturile cu Orbán

Un angajat al difuzorului, odată considerat răspunsul Europei la CNN, a declarat pentru POLITICO că Pedro Vargas David a vorbit recent cu angajații companiei din Lyon, în cadrul unei întâlniri coordonate de organismul de reprezentare a personalului francez, Comité social et économique (CSE), unde a dat asigurări că „nu există nicio intenție de a interveni editorial”.

POLITICO nu a putut să-l contacteze direct pe David.

Un purtător de cuvânt al Alpac a arătat, într-o declarație trimisă prin e-mail, că „orice îngrijorare cu privire la un posibil impact asupra libertății editoriale a Euronews este nefondată” și că, în timpul întâlnirii sale cu angajații, David „și-a afirmat angajamentul față de Europa și susține principiile de bază ale Uniunii, cum ar fi democrația și libertatea. Nu va exista nicio confuzie de roluri între proprietar și redacție”.

„Am decis să investim în Euronews pentru că credem în potențialul său extraordinar și considerăm că este un activ subevaluat”, a spus purtătorul de cuvânt.

Dar, în ciuda asigurărilor Alpac, există în prezent o „dezbatere internă”, între angajați, cu privire la impactul achiziției, susține un membru al personalului.

Această dezbatere internă derivă dintr-o istorie lungă de interacțiuni între Alpac Capital și Ungaria.

Firma are un birou în Budapesta și în trecut a obținut finanțare de la agenția oficială de credit la export a Ungariei, EXIM, compania energetică maghiară MOL și OTP Bank din Ungaria.

Toate cele trei companii maghiare au declarat că nu sunt implicate în investiția privind Euronews. Cu toate acestea, au oferit finanțare pentru fondul de capital de risc „East West”, al Alpac, care, potrivit site-ului web al companiei, „investește în IMM-urile maghiare, portugheze și din țările învecinate cu potențial de extindere”.

Însuși ministrul maghiar de externe, Szijjártó, a participat la un eveniment din 2017 alături de CEO-ul Alpac, David, unde au fost anunțate investițiile.

Alpac Capital a colaborat și cu 4iG, o companie maghiară de tehnologie. Firma este strâns asociată cu partidul de guvernământ Fidesz: prietenul apropiat din copilărie al lui Orbán, Lőrinc Mészáros, deținea o participație, iar compania a obținut cea mai mare parte a veniturilor de la statul maghiar, anul trecut. David, de la Alpac, este membru al consiliului de administrație 4iG.

„Colaborarea noastră cu Alpac Capital este esențială pentru strategia de creștere a 4iG”, a declarat, la începutul acestui an, CEO-ul 4iG, Gellért Jászai, care a lucrat anterior pentru alte holdinguri Mészáros.

CEO-ul are, de asemenea, o legătură de familie cu factorii de decizie din Ungaria.

Chiar dacă companiile de stat maghiare au investit în Alpac, tatăl lui David, Mário David, era consilier pentru Orbán.

Fost membru al Parlamentului European din Partidul Social Democrat din Portugalia, bătrânul David s-a împrietenit cu Orbán la începutul anilor 1990, iar în anii 2010 a servit ca apărător vocal al Fidesz în cadrul Partidului Popular European, de centru-dreapta.

În 2016, Orbán i-a oferit personal lui David un premiu de stat „ca unui adevărat prieten” al țării, iar fostul europarlamentar portughez a călătorit în străinătate alături de liderul ungar. De exemplu, în 2018 l-a însoțit pe Orbán în Austria, iar în 2019 a făcut parte din delegația oficială maghiară, în timpul vizitei liderului maghiar în Capul Verde.

Într-un interviu din 2018, pentru publicația portugheză Expresso, fostul europarlamentar a spus că munca lui pentru liderul ungar a fost „pro bono”.

În ciuda negărilor la nivel înalt cu privire la orice interferență, legăturile dintre Alpac Capital și conducerea maghiară au stârnit comentarii mai sceptice din partea unui număr de observatori de la Bruxelles și Budapesta.

Ágnes Urbán, directorul think-tank-ului Mertek Media Monitor, a declarat că, sub noua proprietate, Euronews ar putea fi exploatat ca un avanpost mass-media „pseudo-independent” al guvernului ungar; sub o oarecare aparență de independență, acesta din urmă va avea parte de o poziție mai puțin critică la adresa Ungariei și altor așa-zise democrații iliberale.

„Nu există niciun motiv de afaceri cu această achiziție”, a adăugat Urbán, comparând achiziția cu logica creării Fundației pentru Presă și Media din Europa Centrală (KESMA), o entitate pro-Orbán, care controlează aproximativ 500 de organizații media.

Precum KESMA, achiziția planificată a Euronews „este o investiție politică”, a spus Urbán.

În timp ce în Ungaria, partidul de guvernământ, Fidesz, controlează indirect o mare parte din peisajul media, în ultimii ani oamenii de afaceri legați de guvernul Ungariei au început să investească în mass-media din afara granițelor țării.

În Slovenia, persoane și companii legate de Fidesz au investit în mass-media care îl sprijină pe aliatul lui Orbán, Janez Janša, prim-ministrul țării. Investitorii maghiari au cumpărat, de asemenea, mai multe instituții media din Macedonia de Nord.

Între timp, loialiștii lui Orbán au făcut incursiuni în zona știrilor în limba engleză, cu un portal de internet numit V4NA, care rulează conținut anti-migrație, de extremă dreapta. În plus, o fundație maghiară care primește sume importante de finanțare de la stat oferă și bani pentru Remix News, un site web în limba engleză care promovează adesea mesajele politice ale lui Orbán.

„Viktor Orbán are experiență în a achiziționa mass-media de știri și apoi a influența agenda lor editorială”, a spus europarlamentarul verde german, Daniel Freund. „Achiziția Euronews de către o [companie] cu legături directe cu biroul premierului maghiar este îngrijorătoare. Sub nicio formă nu trebuie să aibă impact asupra relatărilor cu privire la evoluțiile din Ungaria”, a adăugat el.

Atenția Comisiei

Pentru Comisia Europeană, de la Bruxelles, care a adoptat de multă vreme o poziție antagonică față de operațiunile media ale lui Orbán – preluarea Euronews nu vine fără riscuri.

Executivul UE, care joacă, de asemenea, un rol în finanțarea Euronews, a declarat săptămâna aceasta că monitorizează îndeaproape evoluțiile, „pentru a se asigura că orice schimbare în managementul companiei sau fluxurile de lucru editoriale nu afectează aranjamentele noastre contractuale”.

Comisia are un acord-cadru de parteneriat pe trei ani cu radiodifuzorul cu sediul central din Lyon, care se desfășoară până la sfârșitul anului 2023. Acordul nu conține obligații directe de finanțare, dar permite Comisiei să semneze contracte specifice pentru finanțare.

În noiembrie, au fost semnate asemenea contracte, în valoare de 16 milioane EUR. Ca parte a acordului, Euronews se obliga să furnizeze informații despre ratările sale editoriale și prioritățile de program, printre alți indicatori, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei.

Cu toate acestea, Comisia a mai spus că relațiile cu Euronews pot fi „încetate” în baza anumitor condiții, inclusiv dovezi ale lipsei de independență editorială.

„Dar în prezent, considerăm că nu există motive să credem că Euronews se află într-o situație de încălcare a contractului nostru. Cel mai recent audit de performanță a fost liniștitor”, a spus purtătorul de cuvânt.

Întrebat, la o conferință de presă de marți, dacă achiziția Euronews reprezintă o formă de influență Fidesz asupra instituției de știri, Orbán a recunoscut că îl cunoaște bine pe Mario David de pe vremea când ei doi erai vicepreședinți ai Partidului Popular European și a remarcat că amândoi sunt în prezent în poziții de conducere la Centrist Democrat International, o organizație creștin-democrată.

„Asta este tot și nimic mai mult”, a spus el. >>

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s